Közérthetően az időjárásról


Szentgyörgyi György MALÉV-pilóta előadása nyomán mélyebben érthettük meg a TV-ben látott-hallott meteorológiai jelentéseket. Megtudtuk, hogy a légkör hőmérséklete hogyan hat a légmozgásokra, hogyan lesz a vízcseppekből jégkristály, jégtű, hókristály, hópehely, mikor hullik záporeső, jégeső.

Esemény időpontja: 2011.02.21
2011-02-21

Szentgyörgyi György MALÉV-pilóta előadása nyomán mélyebben érthettük meg a TV-ben látott-hallott meteorológiai jelentéseket. Megtudtuk, hogy a légkör hőmérséklete hogyan hat a légmozgásokra, hogyan lesz a vízcseppekből jégkristály, jégtű, hókristály, hópehely, mikor hullik záporeső, jégeső.

Melegfront alakul ki, amikor az előre nyomuló meleg levegő felsiklik a hideg légtömeg fölé. Ekkor megjelennek a fátyolfelhők (cirrosztrátuszok), lepelfelhők (altosztrátuszok), esőrétegfelhők (nimbosztrátuszok), de ha a melegfront labilis meleg levegővel érkezik, az élénk felszálló mozgások hatására zivatar, dörgés, villámlás tör ki. Hidegfront esetén a hideg levegő beékelődik a meleg levegő alá, mialatt a két légtömeg hatására heves föláramlás kezdődik, megjelennek a gomolyfelhők (cumulusok).

Szó esett még a ciklonok kialakulásáról, szerkezetéről és az okklúziós frontokról. A légmozgások a hideg és meleg levegő mozgása nyomán alakulnak ki, de a Föld forgása miatt irányuk megváltozik.

Mindennapi életünket is befolyásolja az időjárás, de a repülésben döntő szerepe van. Felszállás előtt a pilótának kötelező a meteorológiai jelentést tanulmányozni, kiértékelni és ennek tudatában dönt a felszállásról. A modern gépek a felszálláson kívül mindent meg tudnak oldani automatikusan robottal, az egyetlen ellenfél az időjárás lehet. A repülés ellenfelei a köd, a szél és a zivatar.

Megértettük, hogyan hat a szembeszél, az oldalszél, mit jelent a látótávolság nagy sebességnél, és miért veszélyes a zivatarfelhő megközelítése. Választ kaptunk arra is, hogy az utasok miért nem kapnak ejtőernyőt vész esetére.